Nyaralásunk alatt mivel és miként utazzunk? Olvasd el praktikus tanácsainkat, hogy ne érjen melepetés a helyszínen!
Repülő
Srí Lankára menetrendszerinti repülőjáratokkal juthatunk el, charter repülőjáratok nem közlekednek Budapestről és Bécsből sem. Szerencsére azonban több légitársaság közül is választhatunk, kényelmes gépekkel egyszeri vagy kétszeri átszállással érhetjük el a szigetet. Repülési idő szempontjából legrövidebb idő alatt a Qatar Airways vagy az Emirates Airlines légitársaságok járatait érdemes választani, ebben az esetben a tiszta repülési idő cca 10 óra, Doha és Dubai kb. félúton van Budapest és Colombo között azaz egy-egy szakasz nagyjából 5 óra repülés. Budapestről választható még a Turkish Airlines járata is, szintén egyszeri átszállással Isztambulban és egy rövid technikai megállóval Maldív-szigeteken (nincs átszállás csak kb. 1 órás várakozás míg a Maldív-szigetekre érkező utasok leszállnak). Srí Lanka nemzeti légitársasága a SriLankan Airlines szintén több európai városból repül, budapesti indulással is elérhető ún. ráhordó járattal.
Érdekesség, hogy bár a sziget nem nagy mégis két nemzetközi repülőtere van, de a déli tartományban található Mattala repülőtérre jelenleg nem közlekednek kereskedelmi járatok. A másik különlegesség, hogy a szigeten belül van belföldi légiforgalom, az ún. légitaxik. A belföldi járatok által nem kevés időt lehet megspórolni, mert bár nincsenek nagy távolságok az országban a közelekdési viszonyok és utak minősége miatt a közúti közlekedés elég lassú, a nyugati parttól eljutni a keleti partra akár 8 órát is igénybe vehet. A légitaxik ezt jelentősen lerövidítik, ráadásul vannak hidroplános járatok is, melyek vízre szállnak le, különleges élménnyel gazdagítva az utazót.
Személygépkocsi, mikrobusz
Az egyik legelterjedtebb és kényelmes közlekedési eszköz a sziget bejárására a személygépkocsi, több fős családok, baráti társaságok számára pedig a mikrobusz. Az európai ember számára kissé fura módon az autókat sofőrrel együtt ajánlatos bérelni. Ugyanis az első probléma amivel szemben találjuk magunkat, hogy a mienktől eltérő módon a közlekedés baloldali, ez az angol gyarmati időkből fennmaradt. Aztán a következő, hogy úgy érezhetjük kaotikus az egész és látszólag semmi logika nincs, mindenki össze-vissza megy arra amerre gondolja. Az irányjelző használatát mellőzik, helyette hangos dudálással jelzik ha éppen előzni szeretnének. Az útviszonyok sem a legjobbak, főként a hegyvidéki részeken, autópálya csak egy van Colombo-tól vezet le a nyugati parton végig majd a déli part egészen Hambantota-ig. Felújítások nemrégiben történtek Dambulla irányába is, úgyhogy most már ott is jobb a helyzet valamelyest. Az útviszonyok mellett a közlekedési morál is igencsak érdekes lehet számunkra, néha életveszélyesnek is tűnhet amikor egyszerre 4 jármű megy egymás mellett ebből 2 éppen velünk szembe tart egy hegyvidéki szűk kanyarban. Emiatt nem is mennek túl nagy sebességgel, általában max. 50 km/h. Az előzőekben leírtakból kiindulva nagyon fontos, hogy tapasztalt, jól gyakorlott vezetőt válasszunk, így leginkább utazási irodán keresztül érdemes az autóbérlést megoldani, ők rendelkeznek megfelelő szakemberekkel és biztosítással is. A sofőrök pedig egyben idegenvezetők, így két szolgáltatást is kaphatunk egyszerre. Ha találtunk megfelelő sofőrt, az utazás során végig ő lesz velünk és kalauzol el bennünket ezen a csodás szigeten.
Tuk Tuk - háromkerekű jármű
Ázsia több országában az egyik legismertebb és legérdekesebb közlekedési eszköz a tuk tuk. Nincs ez másképp Srí Lankán sem, az utcák a tuk tukok dudálástól hangos, szélsebesen robognak, amiből gyakran probléma is adódik. Főként városon belüli közlekedésre javasoljuk, hosszabb távra kényelmetlen, egy jó kis trópusi eső esetén pedig igen könnyű elázni benne. Azonban mindenképpen érdemes kipróbálni, mert érdekes élmény. Maximum 3 főt tud elvinni a sofőrön kívül, és szinte bárhol leinthetjük, mert lépten-nyomon megtalálhatók. A viteldíjról előre kell megállapodni, a későbbi konfliktusokat elkerülve. A nagyobb városokban pl. Colombo fővárosban vannak taxiórával felszereltek is, ha választhatunk akkor inkább ilyenbe szálljunk be. Tuk tuk bérlés is lehetséges, ezt azonban nem javasoljuk csak a nagyon bátor és gyakorlott sofőröknek, mivel könnyű balesetet szenvedni vele.
Autóbérlés, Robogóbérlés
Az önálló autóbérlés nem javasolt (csak sofőrrel együtt) a Személygépkocsi, mikorbusz pontoknál részletezett okok miatt. Ha mégis úgy gondoljuk, hogy elég bátrak vagyunk ahhoz, hogy sofőr nélküli autóbérlésre adjuk a fejünket, akkor nagyon körültekintőnek kell lenni az auótbérléssel foglalkozó cégeket illetően. Szükség van nemzetközi jogosítványra és a jogosítványt honosíttatni is kell, ez Colombo-ban lehetésges, az ügyintézésre egy napot rá kell szánni.
Népszerű a robogóbérlés, ez főként a tengerparti üdülővárosokban kisebb távolságok esetén, nemzetközi jogosítvány szükséges hozzá. Az árak elég kedvezőek, a délnyugati és déli partokon sok helyen bérelhetünk. A szabályok betartására mindig nagyon ügyeljünk, a rend őrei előszerettel büntetnek.
Vasút
A szomszédos Indiával ellentétben Srí Lankán a vasúthálózat nem túl sűrű, vonalak mindössze csak a nagyobb városokat kötik össze. A fővárosból, Colombo-ból négy különböző irányba indulnak ki a vasúti sínpárok: mehetünk dél felé egészen a sziget lenti csücskén található Mataráig (Hikkaduwa és Galle városokon keresztül), kelet felé a hegyvidéki részre Badullá-ig (Kandy-n át), észak felé tartva Jaffna-ig (Anuradhapura érintésével), szintén kicsit észak felé Polonnaruwa-ig onnan tovább akár egészen a keleti parton fekvő Trincomalee-ig is eljuthatunk. A vonatok a főváros központi Fort pályaudvaráról indulnak, a tervezett menetrendről és a jegyárakról az állomáson található információs pultnál kérhetünk bővebb tájékoztatást. A vonatokon a II. illetve III. osztályú kocsik túlzsúfoltak, a turistáknak inkább az I. osztályt javasoljuk. Itt az ülőhelyek mellett a légkondicionálás is jár, ami egy több órás utazás esetén nem elhanyagolható extra dolog. Ha valami igazán különleges élményre vágyunk, akkor Kandy-Bandulla szakaszon pattanjunk fel az egyik vonatra. Az ablakból csodálatos kilátás nyílik a hegyvidéki tájra. Ezt érdemes kipróbálni egyszer, ha már Srí Lankán járunk.
Távolsági busz
A vidéki településekkel a „kapcsolatot” elsősorban a távolsági autóbuszok biztosítják. Az ország szinte bármely szegletébe ezzel a közlekedési formával eljuthatunk. A buszjáratokat állami vállalat és magánvállalkozók egyaránt üzemeltetnek. Legkönnyeben talán a színük alapján tudjuk megkülönböztetni őket egymástól. Az állami járművek többnyire pirosak, a magán buszok a fehér színen kívül a szivárvány minden árnyalatában pompáznak. Tervezett menetrendek léteznek, viszont ezt nem minden esetben sikerül tartani. A magáncég által üzemeltett buszok indulási ideje nagyban függ például az utaslétszámtól is, ha megtelt a járat, indul azonnal. Mondhatni, hatalmas verseny folyik az egyes cégek buszai között, ki a gyorsabb, ki ér oda először az adott célállomásra. Az utasoknak természetesen szeretnek itt is mihamarabb A-ból B-be eljutni. Az elmúlt évek fejlesztésének köszönhetően a fővárosból a déli partig már elkészült az autópálya, amin „expressz” járatok is közlekednek. Ezek mindössze csak pár helyen állnak meg útközben, ezzel biztosítva a gyorsabb menetidőt a déli tengerpart településeihez. Előzetes jegyfoglalásra nincs szükség egyik autóbusz esetén sem, mivel elég sűrűek a járatok általában. A buszokon úgynevezett kalauzok vannak, akiknek tudjuk a viteldíjat fizetni. Ha tehetjük, akár egy rövid szakasz erejéig próbáljuk ki ezt a közlekedési formát is. A buszokon hangosan szól a zene, folyamatos jó kedv uralkodik, biztos örök emléket hagy bennünk ez a kaland.
Kerékpár
Bicikli bérlésére leginkább a tengerparti üdülővárosokban van lehetőség, illetve népszerű még az ún. kultruális háromszögben is (Sigiriya - Dambulla - Kandy és környéke) kisebb távolságokra, a látnivalók felfedezésére. Anuradhapura és Polonnaruwa romvárosok körbejárására például kitűnő lehetőség. Legyünk óvatosak, olyan helyen közlekedjünk vele inkább ahol kisebb az autós forgalom.